Fotograf Kraków
    MARCIN NIEWALDA FOTOGRAFIA AUTOR FOTOGRAFIA ŚLUBNA OFERTA  KONTAKT


DWA ŚWIATY
WYSTAWA - SPOTKANIE - WYKŁAD

Dlaczego szamani syberyjscy zrzucali swoje żony ze skał? Co ma wspólnego faraon Amenhotep IV z Kaczyńskim? Gdzie i kiedy był Eden? Kim z zawodu był ojciec Piasta i co go łączyło z Shakespearem? Gdzie nie sięga wzrok Mahometa? Co znaczy "miłość" po mongolsku?

Wystawa to owoc wielu lat podróży i badań. Wiedza, o której nie opowiada żadna nauka. Autor odkrył istnienie "dwóch światów" równoległych. Masz szansę wyboru który jest prawdziwy.

Czy patrząc na świat szukasz różnic, czy podobieństw? Czy dostrzegasz różnice dzielące ludzi czy też to co ich łączy? A może różnice trzeba widzieć? Musisz przecież znać co znaczy miłość a co obojętność. Musisz umieć je odróżnić, żeby nie być samotnym. A może wolisz być sam? Jeśli tak, to naprawdę szkoda, bo ja, autor wystawy, chcę Cię poznać, chcę się o Ciebie troszczyć. Dwa światy "A" i "B" - samotność i troska – świat materialny, racjonalny, ateistyczny, i świat prawdziwie szerszy ponad materię, świat wierzący że istnieje Miłość budująca mosty, Miłość na której da się budować społeczeństwa i całe światy zaludniając kosmos. Świat "A" doprowadzający do absurdalnej perfekcji samotne nieistnienie, zagłębianie się w swoją rzekomą wolność i otwieranie na swoje własne swawolne wyobrażenia i uniesienia. Świat "B" oparty na trosce o innych i zgodzie na tą troskę, na poszukiwaniu kontaktu, słuchaniu i zbliżaniu się. Świat "A" tworzący społeczeństwa samotnych jednostek, masy nieistotnych atomów, niewolników bez znaczenia nawet w tworach zwanych "Wspólnotą" lub "Unią", świat wolności, równości, braterstwa. Świat "B" tworzący faktyczne unie i wspólnoty w oparciu o wzajemną troskę i docenienie wyjątkowości drugiego człowieka. Świat wolnej woli, miłości i wspólnoty.


PONIŻEJ KILKA PRZYKŁADÓW

KADR1 - "UWAGA!"

* Turcja, Konya – słynny zielony minaret. Miejscowość jest centrum duchowości tańczących derwiszów. Miejscowość niezwykle religijna. Gdy muezini z minaretów wygłaszają modlitwy w mieście zamiera cały ruchu.
* Rosja, Moskwa, Plac Czerwony – wieże najważniejszej cerkwi – Wasyla Błagadażennego (Błogosławionego Wasyla – patrona Rosji).
* Bułgaria, Riła, monastyr uważany za bułgarskie centrum duchowe, niezwykle zdobiony.
* Kraków, Podgórze – kościół św. Józefa

Każda kultura, opracowała własny system symboli, wykorzystujących jednak te same mechanizmy. Ludzkie oko zwraca uwagę na kształty strzeliste, ostre, kolorowe. Wbijają się one w pamięć. Różnica nie polega więc na ukrywaniu symboli. Różnica polega na ich celu. W jednych kulturach uwaga zwrócona jest na podmiot kultu w innych na sam kult. Jest to ważne spostrzeżenie - gdyż mówi nam do jakiego świata należy dana kultura - świata natury - czy świata uznającego też coś poza nią.


KADR2 - "SRTRAŻNIK"

* Moskiewski Plac Czerwony, W tle cerkiew – najważniejsza w Rosji, miejsce świętej ikony prawosławia. Strażnik w rosyjskim mundurze mówi "nie lzia!" ("nie wolno" – fotografować), bo z boku Kreml i mauzoleum Lenina.
* Kraków, figura przed kościołem św. Piotra i Pawła. Św. Antoni niosący Jezusa.

Centralnym punktem Rosji jest Moskwa. Centralnym punktem Moskwy Kreml - a zaraz obok centralna cerkiew z również centralną ikoną prawosławia. Ta ikona zabrana została gdy polskie wojska zajęły Moskwę, lecz po dwóch latach skarb tej duchowości został im oddany. Dzień powrotu tej ikony nazywa się dzisiaj "odzyskaniem niepodległości" (od Polskich "najeźdźców") i święci jako centralne święto narodowe. Na placu czerwony chodzą obok milicji Kozacy siczowi - Ci którzy dokonywali największych spustoszeń w armii polskiej. Do dzisiaj w biurach turystycznych praktycznie nie ma ofert wyjazdów do Polski - pomimo tego że są do Rumunii, Bułgarii, Czech ... Czy straż i obrona zawsze musi się wiązać z utratą honoru? Czy "honor" we wszystkich kulturach znaczy to samo? Czy strażnik - św. Antoni jest symbolem zwycięstwa czy może bardziej opieki? Ta delikatna różnica pokazuje efkt zbudowania świata na jednej z dwóch zasad: "dbam o własną równość w masie, walczę o swoje w samotności" - oraz "troszczę się o innych, nawet kosztem siebie, nawet kosztem przekroczenia pewnej wolności mojej i czyjejś"


KADR3 - "MĘCZEŃSTWO"

* Ten uchwyt trzymany był przez męczenników – polskich zesłańców w łagrze na wyspie Olchon na Bajkale, gdzie do 1972 trwała praca w "fabryce konserw".
* Tak widzi konfesjonał od środka ksiądz, z których wielu nazywano "męczennikami konfesjonału"

Kultury oparte na naturalistycznym pojmowaniu świata – takie jak materializm komunistyczny – tworzą teorie oparte na pojęciu jakiejś równowagi. W tym wypadku jest to równowaga posiadania dóbr. Doglądanie tego równego podziału było zadaniem "służby państwowej" czyli władz. W efekcie, każdy kto łamał ów porządek był wrogiem. Męczennikami systemu zostawali więc wszyscy Ci których próbowano zmusić do zmiany postawy. Podobnie jak faktycznymi męczennikami w kulturze hinduistycznej są osoby z kast najbiedniejszych. W kulturze chrześcijańskiej osoby popełniające błąd krzywdzą siebie i innych. Praca z nimi polega na wysłuchaniu i pomocy w celu nawrócenia. Męczeństwo jest więc często po stronie słuchającego i pomagającego. Dlatego dobrych spowiedników, spędzających w konfesjonałach wiele godzin nazywano męczennikami.


KADR4 - "KULTURA LINII"

* Buddyzm nie jest krzykliwy w słowach, ale w liniach i kolorach owszem. Wszystko ma sprawiać wrażenie, kipi od ostrości i kontrastów. Każdy kształt jest osobno, każda nuta, gest są osobne, same dla siebie.
* Katolicyzm szuka linii gładkich, spójnych, form zamykających się nawzajem, niuansów jak najbliższych. Piękno jest bowiem w półcieniach.

Łuki i subtelne niuanse są charakterystyczne dla kultury i sztuki chrześcijańskiej. To wynika z faktu, że wzajemne zbliżanie się jest podstawą. Zbliżanie, a więc przekraczanie granic, wspieranie, troska, odpowiedzialność i opieka.
Kultura naturalistyczna każdego człowieka pozostawia samego. Każdy ma prawo być taki jaki chce i nic innym do tego. Nie może oczywiście wpływać na innych – jest więc społeczną masą bez kontaktu z innymi. Ale sam, ma prawo robić co chce. Widać to w kulturze i sztuce. Muzyka czy taniec hinduski składają się tak naprawdę z pojedynczych dźwięków i gestów. Nuta, brzmienie, ruch są same w sobie każde pełnym utworem. Również w architekturze, każdy budynek jest sam w sobie pełny, każdy dach jest osobno, każdy szczegół, kolor, linia – są pojedyncze – i tak należy na nie patrzeć.




WYNAJĘCIE WYSTAWY
MOŻLIWOŚĆ ZAMÓWIENIA TAKŻE PRELEKCJI

Premiera: 25 sierpnia 2012, Galeria CKiT Wieliczka
Wystawa była prezentowana m.in: Wieliczka, Kraków - Uniwersytet Pedagogiczny (prelekcje), Klub "Kamieniołom", Kraśnik - Zespół Szkół (zajęcia lekcyjne), Oświęcim - Klub gazety Polskiej, Częstochowa - Muzeum Orderów i Medali Jana Pawła II

Wystawę można zamówić. Jest to 25 fotogramów w wysokości mniej więcej 50x70, podklejone na usztywnionej piance. Każda z prac składa się z 2 fotografii połączonych pewną koncepcją, którą należy odkryć. Do każdej pracy dołączony jest tekst naprowadzający i opisujący ciekawostki kulturowe i etnograficzne. Jako materiał pomocniczy rozdawana jest broszurka podsumowująca jak też słownik szczególnych pojęć. Jest też możliwość dodania do wystawy od 20-40 zdjęć pojedynczych uzupełniających w wielkości A4 (do wystawienia ich potrzebne są np. antyramy.
Wernisaż najlepiej wykonać w postaci prelekcji z pokazem zdjęć (jeszcze inne zdjęcia) - od 60-120 min (wg uzgodnienia). Wykład jest niezwykle inspirujący, bogaty w niespodziewane momenty, doświadczenia a także poglądowe mapy i grafy. Na wykładzie jest też pokaz eksponatów z podróży a także możliwość wykonania kilku utworów z podkładem własnym fortepianu.
Koszty zamówienia wystawy - transport + 200zł. Wystawa jest lekka i może być przesłana pocztą.

Istnieje możliwość wykonania samej prelekcji w formie wykładu z pokazem slajdów. Wystawa przedstawiana jest wówczas na projektorze (trzeba zapewnić projektor). Czas - najlepiej 90-120 min. Koszty: dojazd + 200 zł.

W szczególnych przypadkach istnieje możliwość wykonania prelekcji tylko po kosztach.

KONTAKT




FOTOGRAFIA - MARCIN NIEWALDA